Att skriva en affärsplan kan kännas tungt, och ibland är det till och med denna uppgift som helt tar bort lusten till att starta eget. Det behöver dock inte vara så himla farligt som man tror, på samma sätt som att man kan få gratis spinns bonusar utan insättningskrav kan man också få mycket gratis om man bara läser på lite och drar nytta av vad andra redan har skrivit. Det finns en del saker som alltid bör finnas med i en affärsplan, vi har listat upp dem alla.

Affärsidén är grunden

Vi börjar från början – har du ingen affärsidé är det väldigt otroligt att tanken på att skriva en affärsplan ens dykt upp i huvudet, så vi antar att den delen redan är klar. Kom ihåg att alltid besvara eventuella frågor om exakt vad det är du kommer förmedla eller sälja, och vem som är dina tilltänkta kunder.

En presentation av dig

Såhär i början av din verksamhet kommer många av de du möter satsa lika mycket på dig som person som på din idé. Det är därför väldigt viktigt att presentera dig själv på ett bra sätt, tänk på att denna presentation ska plocka fram det som är allra bäst med dig, och vilka erfarenheter du har med dig från tidigare jobb som kommer att hjälpa dig lyckas i ditt nya. Det här är en presentation som särskilt banker och investerare kommer att fokusera på, så spendera lite extra tid på den.

Presentera din produkt

Dags att beskriva vad det är du kommer att erbjuda dina kunder. Gör en punktlista på alla de fördelar som din produkt kommer att ha, skriv om hur du kommer att distribuera och tillverka din produkt, om dina planer att expandera och presentera produkten på marknaden. Det är viktigt att den som läser märker att du har tänkt på dessa saker, och inte hoppa i med huvudet före.

Gör en marknadsanalys

För att du ska veta hur du bäst slår dig in på marknaden krävs en grundläggande marknadsanalys, både över hur det ser ut i nuläget och vad som kommer att hända i framtiden. Om du inte vet vilka möjligheter du kommer ha framöver kan din affärsplan inte ses som särskilt imponerande. Beskriv gärna också vilket område det är du tänkt etablera dig på, och vilken konkurrens det finns rent prismässigt.

Ha koll på konkurrenterna

När du har gjort din marknadsanalys har du säkert fått en ganska bra bild över vilka dina konkurrenter kommer att bli. Det här blir nästa steg på listan, att veta vilka för- och nackdelar de har i jämförelse med dig kommer att hjälpa dig bygga din egna verksamhet, och se till att den håller sig flytande.

Beskriv ekonomin

Det här är något som många bävar inför, men det är inte så svårt att beskriva den ekonomiska verkligheten när du redan har berättat om både marknaden och din produkt. Här ska du ha med vilka dina uppskattade kostnader och inkomster är per år, en plan för likviditet och en analys som visar hur mycket kapital som krävs för att din idé ska gå att genomföra. Det är här du kan visa din professionalitet, genom att inte överdriva dina siffror när det kommer till intäkter, men inte heller mörka dina utgifter. Det är en balansgång, men det är en viktig nyckel till att låsa upp framtida investeringar.